Strömsholm och hästkunskap

okey.. Då va första tillfället (för mej) på strömsholm avklarad.
Innehållet i kursen hästkunskap var denna gång hästens matsmältningssystem, bandagering och lindning av ben, visa häst för hand och lite sjukdomslära. Vi fick även information om själva diplomeringen. Knoppa och linda på 20 min? Utan pall dessutom? Jisses.... Så de är väl bara att börja öva...

Nja... är inte så imponerad. Hade större förväntan på innehållet och nivån på den. Men som sagt, är bara andra träffen så de blir nog mer allteftersom.

Men att vara där är SÅ härligt! Vi han titta lite på när bland annat Jens Fredricsson hade uppsutten föreläsning för RS-gymnasieelever. INSPIRTION!!!!
Och kändes fanstatiskt bra när han sa till eleverna att dom bästa hästarna är dom "bråkiga" man får lov att lägga ner extra mycket jobb på. Kanske ingen nyhet men tål att höras om och om igen speciellt när man har en bråkstake som man vet (eller önskar i alla fall) är en bra häst.

Stallarna och hästarna är välskötta, man ser bra ridning och träffar trevligt folk. Man borde vara där oftare...

Natten mellan mån och tis sov jag hemma hos mina underbara "kusiner" Wågenberg. Trevligt sällskap, varm dusch, kvällsfika och en gosig säng. LYX!  

Så full av ny hästenergi åkte jag tillbaka till min egen krake idag. Städade stallet. Inhandlade en ny tätare ryktborste på väg hem så ikväll när hon fick gå ut i hagen glänste hon!
Hade planerat att rida men glömde att hon tappat en sko så får bli imån då hovslagaren kommer.

Spännande! Blir 4:de gången jag sitter på henne. Första gången gick hon mer bakåt och åt sidan än frammåt, andra gången var de väl 50/50 och tredje gången kom vi bara några meter innan hon började dumma sig och jag gick av..


Men med Jens ord som mantra ska de bli ändring på det. Ta tjuren vid hornen och sitt upp!

Film kommr imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0